JURISDICTIONAL BOUNDARIES IN SPAIN. SURVEY AND MARKING OF BOUNDARIES IN TERUEL (SPAIN)

In the 1890’s and early 1900s, the National Geographic Institute (IGN) of Spain carried out geodetic studies required to georeference the boundaries of every single municipality in Spain, survey the boundaries and mark them out. The field notes for these studies still exist and can still be referenced today. Nowadays, most of the landmarks that were located in these studies have disappeared; replacing these monuments could be of great interest to the local government, both administratively and economically. The indeterminacy or change of municipal boundaries can lead to tax collection and even supply problems. This paper, in association with Albireo Topografia y Geomática studies the accuracy of those studies. Furthermore, a technical method for locating the lost monuments is shown; this method could also be used to map the monuments in a precise and reliable way. In this way, the problem of replacing boundaries is subsequently analysed.

Surveying Boundaries

A finales  del siglo XIX y principios del XX, el Instituto Geográfico Nacional, realizó los trabajos geodésicos para georreferenciar las líneas límite de todos los municipios de España, realizando el deslinde y su correspondiente amojonamiento. De estos trabajos aún perduran en la actualidad los cuadernos y actas de campo. Actualmente la materialización física sobre el terreno de estos límites, es decir los mojones, ha desaparecido en buena parte y su restablecimiento es esencial desde el punto de vista económico y administrativo de los Ayuntamientos. En este artículo se estudiará la precisión con la que se llevaron a cabo estos trabajos, así como una propuesta de metodología técnica para replantear los mojones pedidos y cartografiarlos de una forma precisa y fiable.

Publicado en Survey Review.                 http://www.maneyonline.com/doi/abs/10.1179/1752270613Y.0000000071?journalCode=sre